Babbel en ... activiteiten

19 resultaten gevonden.

'Ik ga op vakantie en ik neem... mee' in actie

Je speelt ‘Ik ga op vakantie en ik neem... mee'. Je beeldt de voorwerpen uit.

Actualiteit

Je verkent de actualiteit met de deelnemers op basis van foto’s uit de krant. Zo voelen deelnemers zich verbonden met de wereld. De onderwerpen zijn actueel, bij voorkeur universeel of net heel lokaal.

Babbel en Bekijk een film

Bekijk een Nederlandstalige film met een groep anderstaligen. Via gerichte vragen en oefeningen geef je deelnemers de kans hun Nederlands te oefenen. Ze praten over de film en over hun gevoel, ervaringen, reflecties bij de inhoud van de film.

Babbel en Schrijf poëzie

De deelnemers schrijven één of meerdere gedicht. Samen met de deelnemers verken je en oefen je de taal via poëzie. Poëzie wordt vaak omschreven als één van de moeilijkste dingen die je kunt doen met taal. Er zijn heel wat argumenten te bedenken om anderstaligen die Nederlands leren niet te confronteren met het schrijven van poëzie: is hun woordenschat niet te beperkt; hebben ze wel genoeg gevoel voor de nieuwe taal; welk nut heeft het schrijven van een gedicht in het tweedetaalverwervingsproces …? Tegelijk vormen de antwoorden op deze vragen een pleidooi om het te proberen. Vanuit een beperkte kennis van het Nederlands ontstaan bij poëzie van anderstaligen vaak onverwachte beelden, scherpe woordcombinaties, tegendraadse syntaxis… allemaal dingen die ertoe bijdragen dat een gewone tekst wordt opgetild naar het niveau van het gedicht. Behalve van kwetsbaarheid, getuigen deze gedichten vooral ook van veel moed en durf om tot expressie te komen.

Babbeldomino

Je zoekt een link tussen 2 verschillende afbeeldingen. Vervolgens leg je de link uit aan de andere deelnemers. Je beschrijft op een eenvoudige manier foto's (hard, zacht, groot, klein, dik, dun, …). Je maakt eenvoudige zinnen.
De deelnemers kiezen zelf waarom bepaalde foto's bij elkaar passen. Hun keuze is altijd juist! Het is dus geen klassieke domino waar je dezelfde afbeelding moet zoeken.

Blind voorwerpen herkennen

De deelnemers herkennen blind voorwerpen en benoemen ze. Je koppelt voelen aan woordkennis: de deelnemers studeren en oefenen woordenschat door middel van fysieke prikkels.

Decorspel

De deelnemers tekenen in kleine groepjes een plan van een kamer. Ze spelen een scène in de kamer voor de andere deelnemers. De kijkers raden zoveel mogelijk details over deze kamer.

Junior alias

Teams van 2 deelnemers (min. 2 teams) spelen Junior Alias. Een deelnemer beschrijft een voorwerp op de kaart. De andere deelnemer van datzelfde team raadt het voorwerp. Als hij het juist raadt, zet hij zijn pion één vakje op het bord vooruit. Het team dat als eerste aan de finish komt, wint.

Kijk samen naar kunst

Je kijkt samen met een groep naar kunst of architectuur. Je helpt om over observaties te praten en legt hierbij alle spreekkansen bij de groep. Je schept een veilig klimaat waarin het voor je deelnemers fijn is om te praten en geeft hen taalondersteuning.

Je baseert je voor deze begeleiding op de museummethodiek Visual Thinking Strategies (VTS).

Klets- en verhalendobbelstenen

De deelnemers gooien om de beurt één of enkele dobbelstenen en maken een zin.

19 resultaten gevonden.