Tips voor theater-,dans- en muziekvoorstellingen

Ga je met klas of groep naar theater?
Overweeg altijd of de voorstelling bijwonen een fijne ervaring kan zijn voor je klas of groep.
 

Overloop de volgende criteria om te bepalen of het taalniveau van je groep voldoende is om te kunnen genieten van de voorstelling: 

  • Levert het decor visuele ondersteuning voor het verhaal? 
    • Een verhaal in een sobere setting is moeilijker te volgen. 
  • Kan je vermoeden dat de acteurs accentloos Nederlands en voldoende verstaanbaar spreken? 
    • Dialect, ‘Hollands’, te stil, … belemmeren in ernstige mate de begrijpelijkheid voor wie net Nederlands leert.
  • Is er een risico dat de thematiek zodanig schokkend is voor bepaalde cursisten in je groep dat je dit niet door een gesprek hierover kan ondervangen? 
    • Heftige scènes (naakt, geweld, erg luide knallen) maken de voorstelling minder geschikt.
  • Hoe lang duurt de voorstelling?
    • Lang geconcentreerd kijken is moeilijk voor wie zich erg moet concentreren op de taal.  
  • Ook een non-verbale voorstelling (dans, muziek) kan ook een goede oefenkans Nederlands zijn als je voor- of achteraf de kijkervaring bespreekt met je groep. 

  • Check zo mogelijk promofilmpjes van de voorstelling om je inschatting te maken.