Spel ‘De Marktkramers’

Een flexibel pakket om te werken aan spreekdurf. Als begeleider kan je het aanpassen aan de beschikbare tijd en het taalniveau van de spelers.

Type activiteit: Spel

Sector: Cultuur, Onderwijs

Soort inspiratie: Spel

Kennis Nederlands: taaliconen-02-new, taaliconen-03-new, taaliconen-04-new

De Aanstokerij werkte op vraag van vzw ‘de Rand’ De Marktkramers uit. De Marktkramers vergroot de spreekdurf van tieners en volwassenen die Nederlands leren (vanaf richtgraad 1.2 of A2 Waystage).

Het is een groepsspel in twee delen:

1. Gerommel op de markt is een simulatiespel dat de spreekangst van de spelers bespreekbaar wil maken. Er wordt een rommelmarkt georganiseerd waar klanten en verkopers gebarentaal spreken. De klanten, die de taal nog aan het leren zijn, worden geconfronteerd met verschillende reacties van de verkopers. De ervaringen uit het spel dienen als voedingsbodem om het over de persoonlijke ervaringen van de spelers te hebben.

2. Kraam het uit stelt het werken aan spreekdurf centraal. Het spel is opgebouwd rond een grote rommelmarktbingo. Om bingo te kunnen halen moeten de spelers spreekopdrachten vervullen. De opdrachten vragen vooral durf van de spelers en de wil om te proberen.

De Marktkramers biedt met deze 2 spelen een flexibel pakket aan om te werken aan de spreekdurf. De begeleiders van het spel – vaak NT2-docenten – kunnen het kneden naar hun wensen: ze kunnen het aanpassen aan de beschikbare tijd, aan het taalniveau van de spelers… Door op maat te werken krijgt elke speler de kans om op zijn manier zijn grenzen te verleggen.

Terug naar de resultaten