Voor anderstaligen die Nederlands leren zijn taaloefenkansen buiten de klasmuren cruciaal. Taallessen leggen een goede basis, maar een taal leer je vooral ‘in het leven zelf’. Hoe meer spreekkansen, hoe meer ze durven spreken en hoe vlotter ze worden.
Als begeleider kan je heel wat betekenen om een oefenkans te creëren.
Met deze eenvoudige tips maak je van elke activiteit een oefenkans.
Zorg ervoor dat
- iedereen zich veilig en ontspannen voelt.
- Zorg voor een warm onthaal.
- Wees voorzichtig met feedback: doe het impliciet door correct te herhalen of expliciet op vraag.
- Fouten maken mag.
- Ga positief om met andere talen.
- de oefenkans zinvol is en aansluit bij de interesses van de deelnemers.
Leer je deelnemers goed kennen of betrek hen bij de inhoud en vorm van de oefenkans.
- zoveel mogelijk in een echte, alledaagse situatie plaatsvindt.
Ga naar de bakker, sport samen, doe vrijwilligerswerk of organiseer een doe-activiteit.
- er voldoende interactie is met alle deelnemers.
Zorg dat de deelnemers voldoende aan het woord zijn. Kies werkvormen waarbij deelnemers meer praten.
- je je taalniveau aan de verschillende deelnemers aanpast.
In een ideale oefenkans buiten de klasmuren
- zijn de anderstalige én gesprekspartner zich ervan bewust dat ze Nederlands oefenen.
- neemt de anderstalige vrijwillig deel.
- zijn er geen lesdoelen en certificering.
Zoek je ondersteuning? Contacteer atlas.taal@antwerpen.be.